Superfoods: Chiazaad

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
Superfoods: chiazaad

Chiazaad is afkomstig van de Salvia Hispanica plant, die familie is van de muntplant. Net als de gewassen van de aardappel en de tomaat komt ook de chiaplant oorspronkelijk uit Latijns-Amerika. Uit de overlevering blijkt dat chiazaden al onderdeel uitmaakten van het voedselpatroon van de Azteken en de Maya’s.

Door de bijzondere eigenschappen en de hoge energiewaarde had chiazaad vroeger zelfs een hogere status dan goud. Krijgers van de Azteken kregen chiazaden mee om zeker van te zijn van een ‘energieboost’ tijdens de vaak lange afstanden die ze moesten afleggen. Het is dus al heel lang aanwezig in het voedingspatroon van de mens. En ook nu nog wordt chiazaad in Midden- en Zuid-Amerika gebruikt als voedsel en als medicijn.

Superfoods: Chiazaad

Bijzondere eigenschappen en een hoge energiewaarde. Maakt dat chiazaad tot een Superfood? Wij zetten het voor je op een rijtje. Deze keer in onze serie Superfoods: super of niet? Chiazaad!

Hoe ziet chiazaad eruit?

Chia is een kruidachtige plant uit de zogenoemde lipbloemenfamilie. Een aantal bekende tuinkruiden zoals munt, basilicum en salie, behoren ook tot deze grote familie. Het kruid kan tot wel één meter hoog worden en bestaat uit een lange, ranke stengel met tegenover elkaar staande bladeren. De bloemen zijn paars of wit. De zaadjes die na de bloei verschijnen, zijn zwart en lijken op maanzaad. Van dichtbij zien ze er bijzonder uit en dat terwijl ze nauwelijks groter zijn dan het topje van je pink.

Voedingswaarden

Chiazaad is licht verteerbaar en kan op verschillende manieren in ons eetpatroon worden opgenomen. Chiazaad is een uitstekende bron van omega 3-vetzuren. En als je ons eerdere artikel over hennepzaad hebt gelezen, dan weet je hoe belangrijk een goede balans van omega vetzuren is voor ons lichaam. Chiazaad kan je helpen bij die balans. Daarnaast zitten de zaden vol met belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten, die ons helpen om ons lichaam en onze stofwisseling optimaal te laten functioneren. Vooral die stofwisseling is heel erg belangrijk. Van steeds meer ziekten staat immers vast dat ze ontstaan in onze darmen.

Antioxidanten ruimen vrije radicalen op: agressieve en soms zelfs giftige stoffen, die schade aan cellen en weefsels kunnen veroorzaken.

We zetten de voedingswaarden op een rijtje voor een portie chiazaad van 100 gram:

Superfoods: chiazaad voedingswaarden
  • 486 kcal
  • 7,7 gram koolhydraten
  • 16,5 gram eiwit
  • 30,7 gram vet, waarvan
    – 3,3 gram verzadigd
    – 2,3 gram enkelvoudig onverzadigd
    – 23,7 gram meervoudig onverzadigd
  • 34,4 gram vezels

Vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 1,6 milligram
  • Vitamine B1: 0,6 milligram
  • Vitamine B2: 0,2 milligram
  • Vitamine B3: 8,8 milligram
  • Calcium: 631 milligram
  • IJzer: 7,72 milligram
  • Magnesium: 335 milligram
  • Kalium: 407 milligram
dame met boodschappen

Ga je ook aan de slag met een gezonder voedingspatroon? 

Check dan NU ons kookboek vol met heerlijke recepten, op basis van 100% natuurlijke ingrediënten!

ik wil het kookboek

Superfoods: Chiazaad…..de voordelen

Egale huid: Uit recent onderzoek is gebleken, dat chiazaad een hoge concentratie aan antioxidanten bevat. In ons lichaam vinden voortdurend allerlei chemische processen plaats. En of we dat nu willen of niet, daarbij ontstaan kleine, reactieve deeltjes die we vrije radicalen noemen. Deze richten schade aan. Antioxidanten zorgen ervoor dat ons lichaam herstelt van kleine ontstekingen die door vrije radicalen kunnen worden veroorzakt. Daarbij gaan ze ook nog eens huidveroudering tegen: erg belangrijk om genoeg van binnen te krijgen dus!

Afvallen: Chiazaad zit boordenvol voedingsvezels, zo’n 35 gram per 100 gram. Voedingsvezels stellen ons in staat het voedsel dat we eten, goed te verteren (beter en vooral ook gelijkmatig). Door hierbij voldoende water te drinken, zorgen we voor een gezonde stoelgang en blijft onze suikerspiegel stabiel.

Chiazaad heeft de eigenschap zich uitstekend te kunnen binden met water, waardoor er in de maag een geleiachtige substantie ontstaat. Op deze manier ervaren we sneller een verzadigd gevoel en neigen we minder naar dat tussendoortje. En dat helpt bij het afvallen.

Minder kans op diabetes? Chiazaad is rijk aan alfa-linoleenzuur; een omega 3-vetzuur. Uit onderzoek blijkt dat chiazaad verschillende stoornissen in de vetstofwisseling kan helpen verbeteren. Zo speelt chiazaad vooral een rol bij het voorkomen van insulineresistentie en een te hoog cholesterolgehalte. En laten dat nu net twee voorname factoren zijn bij de ontwikkeling van diabetes en talloze andere ziekten. Daarbij dragen omega 3-vetzuren ook nog eens bij aan het verkleinen van de kans op hartziekten.

Stevige botten en een sterk gebit: Om sterke botten te krijgen en te behouden, is calcium onontbeerlijk. Ook hebben we calcium nodig voor het goed functioneren van onze spieren en voor het geleiden van prikkels naar de zenuwen. Calcium zit vooral in zuivel en kaas, maar is ook te vinden in groente, noten, pitten en zaden. Vergeleken met andere microvoedingsstoffen is de behoefte aan calcium vrij hoog.

Aanrader voor sporters?

Superfoods: chiazaad

Een recente studie toont aan, dat het consumeren van chiazaad de prestaties van een sporter gedurende 90 minuten net zo sterk verbetert als een regulier sportdrankje met suiker zou doen.

Sporters kunnen dus beter een portie chiazaad nemen dan een sportdrankje: wel de gezonde omega 3-vetzuren, niet de slechte suikers.

Daarbij heeft chiazaad een hoog proteïnegehalte. Dat maakt het uitermate geschikt voor sporters die strakke spieren willen kweken, vet willen verbranden en hun bloedsuikerspiegel in balans willen houden. En daarmee eigenlijk dus ook voor mensen die wat minder sporten dus…:-)

Tijdens intensieve krachtsport verliezen we door verbranding in ons lichaam veel belangrijke voedingsstoffen, waaronder eiwit, calcium, fosfor, koper en ijzer. Een handjevol chiazaad vult deze mineralen en eiwitten aan en zorgt ervoor dat onze lichaamsconditie op peil blijft. En we dus lekker kunnen blijven gaan!

Zijn ze te vinden in ons voedingspatroon?

We zouden graag volmondig ‘JA’ antwoorden, ware het niet dat chiazaad momenteel heel beperkt verkrijgbaar is. Verwacht wordt dat dit binnenkort weer zal verbeteren. Met alle belangrijke voordelen verdienen deze bijzondere zaadjes zonder twijfel een plek in ons voedingspatroon. Wij bevelen ze in elk geval van harte aan, voor sporters en niet-sporters. Echt het proberen waard!

Superfoods: Chiazaad? Absoluut!

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou.nl

Bron: Het geheim achter chiazaad: 6 voordelen + 1 waarschuwing (puurfiguur.nl)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *