Vitamine B12

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Vitamine B12 (cobalamine) hebben we nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in ons bloed te vervoeren. Daarnaast hebben we vitamine B12 nodig voor een goede werking van ons zenuwstelsel. Een tekort kan ernstige klachten geven. Belangrijk dus dat we hiervan genoeg binnenkrijgen.

Vitamine B12

Toch wordt er vaak gesproken over het grote risico dat vegetariërs en veganisten zouden lopen om juist een tekort aan vitamine B12 op te lopen, omdat juist deze vitamine bij uitstek in dierlijke producten te vinden zou zijn: melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. We vertellen je er graag meer over.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is ook bekend als cobalamine. Het is een in water oplosbare vitamine, die BIJNA alleen te vinden is in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vis en eieren. De enige groenten die deze vitamine bevatten, zijn groenten uit de zee: zeemos, nori (bekend van de sushi), gedroogd zeewier en algen. Nij zijn wij bij Vegavoorjou.nl een groot voorstander van natuurlijke producten. En toch adviseren wij in dit geval een voedingssupplement, om er zeker van te zijn dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Maar waarom is dat?

Met ons tegenwoordige eetpatroon is alle fruit en groente op ons bord veelal bewerkt met bestrijdingsmiddelen. Dat betekent dat de hoeveelheid vitamine B12 die we via die weg binnenkrijgen, heel beperkt is. Een product als zeemos hebben we zelf enige tijd gebruikt in bijv. een smoothie en dat beviel goed. Maar het product is ook prijzig en daarom niet voor iedereen zomaar toegankelijk. Daarom kiezen ook wij voor een supplement. Wel adviseren we je te kijken naar het uitgebreide assortiment van Natuurlijk Presteren. Zij bieden effectieve en vooral natuurlijke producten aan, waarvan de werking ook wetenschappelijk is onderbouwd. En met de code ‘vegavoorjou10’ ontvang je ook nog eens 10% korting op je aankopen. Check vooraf sowieso altijd goed of het product ook geschikt is voor vegetariërs en veganisten.

Verschillende vormen

De natuurlijke vormen van vitamine B12 die voorkomen in ons eten en drinken, zijn methylcobalamine, hydroxycobalamine en S-adenosylcobalamine. In verrijkte voedingsmiddelen (B12-supplementen) wordt vaak gebruik gemaakt van hydroxycobalamine of de synthetische vorm cyanocobalamine. 

dame met boodschappen

Altijd verzekerd zijn van voldoende vitamine B12?

Check dan nu het assortiment van Natuurlijk Presteren en kies voor een effectief en natuurlijk supplement, naast je vega(n) gezonde voeding. 

Met de code ‘vegavoorjou10’ ontvang je 10% korting op je aankoop! 

Naar de supplementen

Opname van vitamine B12  

Vitamine B12 is in onze voeding altijd gebonden aan een eiwit. In de maag zorgt onder andere ons maagzuur ervoor, dat dit eiwit wordt losgekoppeld van de vitamine. In de dunne darm bindt de B12 zich vervolgens aan een ander eiwit: ‘Intrinsic Factor’. Dit eiwit wordt in de maag gemaakt, maar verbindt zich pas in de dunne darm aan de vitamine.

Deze verbinding is nodig om vitamine B12 in ons lichaam te kunnen opnemen. Dat gebeurt aan het einde van de dunne darm. Waarschijnlijk neemt ons lichaam zo’n 40 tot 50% van de vitamine B12 die we binnenkrijgt, ook daadwerkelijk op. Vitamine B12 is ook de enige in water oplosbare vitamine, die je lichaam opslaat als ‘reservevoorraad’. Het gaat om zo’n 2 tot 5 milligram, die vooral in de lever wordt opgeslagen.

Het kan dus heel goed zijn, dat je al een tijdje onvoldoende vitamine B12 binnenkrijgt, maar daarvan nog weinig merkt. Dit heeft alles te maken met die reservevoorraad. Je lichaam maakt hier eerst aanspraak op en pas wanneer je voorraad is opgebruikt, krijg je merkbare klachten.

Hoe ontstaat een tekort?

Een tekort aan vitamine B12 kan dus ontstaan, doordat je via voeding te weinig binnenkrijgt of doordat je lichaam te weinig van het eiwit Intrinsic Factor heeft, waardoor vitamine B12 niet goed kan worden opgenomen. Ook kan de opname van vitamine B12 door de dunne darm beperkt zijn, als gevolg van een maag-darminfectie of aandoeningen waarbij de productie van maagzuur verminderd is, zoals atrofische gastritis. Ouderen hebben vaker een vitamine B12-tekort, doordat de productie van maagzuur afneemt.

Veel voorkomende klachten

Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van:

Vitamine B12 ga naar de dokter bij klachten
  • vermoeidheid
  • duizeligheid
  • hartkloppingen
  • oorsuizen.

Ook kan een tekort neurologische gevolgen hebben:

  • tintelingen in de vingers (paresthesie)
  • geheugenverlies
  • coördinatiestoornissen
  • spierzwakte in de benen. 

Vanwege de voorraad die ons lichaam aanlegt, kan het dus even duren voordat je merkt dat je een tekort hebt aan vitamine B12. Soms duurt het enkele maanden, in het uiterste geval zelfs tot een jaar. Heb je last van deze klachten, neem dan contact op met je huisarts. Bloedonderzoek kan hierover uitsluitsel geven.

Meer weten over belangrijke vitamines en hoe je hier als vegetariër of veganist in je voeding het beste rekening mee kunt houden? Check dan ons artikel ‘Vega gezond met (extra) vitaminen’.

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, lekkere recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou.nl

Bron: Vitamine B12 (cobalamine) | Voedingscentrum

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *