Superfoods: Olijfolie

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Superfoods: Olijfolie

Van olijfolie wordt vaak gezegd dat het gezond is. Toch komt het tegendeel ook weleens voorbij. Wat klopt er nu? Is olijfolie inderdaad gezond? En zo ja, welke soort olijfolie kun je dan het beste gebruiken? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moeten we weten waarvan olijfolie gemaakt wordt, welke soorten olijfolie er zijn en welke eigenschappen deze hebben. Wij vertellen je er alles over.

Deze keer in onze serie over Superfoods: olijfolie.

olijfolie met olijven

Waar komt olijfolie vandaan?

Olijfolie kun je tegenwoordig bijna vergelijken met wijn: beide zijn verkrijgbaar in tal van soorten, smaken en kwaliteiten. Olijfolie kan van geel tot diepgroen kleuren en smaaktoetsen van boter, gras of peper bevatten. Kleur en smaak variëren namelijk afhankelijk van het type olijven.

Olijfolie zoals die vaak in de schappen bij de supermarkt staat, is meestal afkomstig uit landen als Spanje, Griekenland en Italië. Spanje geldt wel als hofleverancier. Om olijfolie te kunnen produceren, zijn natuurlijk olijfbomen nodig. Helaas gaat het om een boomsoort, die heel langzaam tot ontwikkeling komt. Veel van deze bomen zijn dan ook al honderden jaren oud: de oudste olijfbomen in Europa zijn zelfs meer dan 600 jaar oud.

Hoeveel olijfolie levert 1 boom?

Een gemiddelde olijfboom produceert ongeveer zo’n 5 tot 10 kilo olijven per jaar. Om één liter olijfolie te produceren, is ongeveer 5 kilo olijven nodig. De gemiddelde olijfboom levert dus zo’n 1 tot 2 liter olijfolie per jaar op. Om olijfolie te produceren, wordt niet alleen het vlees van de olijf gebruikt, maar zeker ook de pit. De meeste opbrengst halen we echter wel uit het vruchtvlees.

Geraffineerd of niet

Olijfolie kunnen we grofweg verdelen in twee groepen:

Geraffineerde olijfolie: deze olie is gezuiverd en behandeld en is egaal van structuur. Hierdoor heeft het vrijwel geen smaak of kleur en zijn er geen antioxidanten meer aanwezig. Vaak wordt er wat kleurstof toegevoegd voor de verkoop.

Ongeraffineerde olijfolie: dit is een pure olijfolie. Deze olie kan van kleur verschillen en hier zitten alle smaken, geuren, vetten en antioxidanten nog in. Extra vierge olijfolie en vierge olijfolie zijn beiden voorbeelden van ongeraffineerde olijfolie.

Soorten olijfolie

Olijfolie komt in tal van soorten voor, maar hier richten we ons op de vier belangrijkste soorten:

  • Extra vierge olijfolie
  • Vierge olijfolie
  • Gewone olie
  • Geraffineerde olijfolie
Dame omringd door gezond voedsel

Ook zo toe aan wat inspiratie in de keuken?    

In ons nieuwste kookboek vind je tal van recepten met 100% natuurlijke ingrediënten. 

NU voor slechts 25 euro!

Ik wil het kookboek

Extra vierge olijfolie

De beste kwaliteit en de olijfolie die ook bij ons het meeste gebruikt wordt, is de extra vierge/extra vergine olijfolie. Deze olie is het resultaat van de eerste, koude persing met mechanische machines en heeft een zuurgraad lager dan 0,8%. Aangezien de olijven niet verhit worden, blijven alle vitaminen en mineralen optimaal bewaard met als resultaat een rijke, pure olijfsmaak. Extra vierge is dan ook de perfecte smaakmaker in al je gerechten: bij salade, in de soep en bijvoorbeeld in een vinaigrette.

Qua smaak, geur en aroma liggen de extra vierge en vierge soorten dichtbij elkaar.

Vierge olijfolie

Net als het oudere extra vierge zusje, is ook vierge olijfolie verkregen uit de eerste koude persing. De olijven die voor deze persing aangeleverd worden, zijn wel van wat mindere kwaliteit of al wat rijper. Dat merk je aan de zuurdere smaak en de meer troebele kleur. Vierge olijfolie is perfect om in te bakken of om een vinaigrette te maken.

olijven zonder schaaltje

Gewone olie

Deze, vaak goedkopere, olijfolie is een combinatie van een klein deel vierge olijfolie en een groot deel geraffineerde olie. Gewone olijfolie proeft daardoor vaak wat neutraler dan de (extra) vierge variant. Deze olie is heel geschikt om in te bakken.

Geraffineerde olijfolie

Naast vierge en extra vierge olijfolie bestaat er ook geraffineerde olijfolie. In feite is dit bewerkte olijfolie, waar alle onzuiverheden uit zijn gehaald. Hierdoor is de olijfolie zuiverder, maar gaat ook wat smaak verloren. Staat er geen aanduiding op de fles, behalve dat het olijfolie is? Dan is het vaak een mengsel van geraffineerde olijfolie en vierge olijfolie. In het algemeen kun je er vanuit gaan, dat er een slechtere kwaliteit olijven voor gebruikt is dan voor vierge en extra vierge olijfolie.

Voordelen olijfolie:

Let op, deze gelden vooral bij gebruik op lage (koude) temperatuur.

  • Vertraging van veroudering van de huid
  • Lichte stimulans vetverbranding
  • Helpt bij hoge bloeddruk
  • Gaat slechte cholesterol tegen
  • Helpt tegen trombose
  • Helpt tegen alzheimer
  • Kan helpen bij diabetes
  • Bestrijd veroudering van de hersenen
  • Goed voor het hart
  • Wordt veel gebruikt in gebieden waar oudste mensen ter wereld leven, zgn Blue zones.

Olijfolie als smaakmaker

De extra vierge variant is alleen al heerlijk om je brood in te dippen. Schenk een klein beetje in een schaaltje met wat zout en peper. Meer heb je niet nodig. Verder is de extra vierge’ olijfolie ook heel lekker als basis in dressings, in soep, salade, saus over een pizza en pasta.

Bakken en braden
De extra vierge en vierge olijfolie is minder geschikt om in te bakken. Gebruik bij hoge temperaturen liever gewone olijfolie of denk eens aan druivenpitolie of avocado olie als prima alternatief.

Olijfolie in ons voedingspatroon

Zelf gebruiken wij olijfolie dagelijks in salades of als dressing bij groenten die we eten. Wat ons betreft, verdient olijfolie dan ook zeker het stempel van een Superfood en past het prima in een vega(n) gezond eetpatroon.

Olijven zijn natuurlijk net zo lekker. Ook die staan bij ons regelmatig op tafel. Ze zijn gezond en ook nog eens laag in calorieën. Let er wel op dat de olijven, zeker wanneer je ze voorverpakt koopt, in de juiste olie zijn bewaard. Die olie maakt ’t immers wel zo gezond.

Superfoods: Olijfolie? Jazeker!

Meer weten over gojibessen, de avocado en andere Superfoods? Lees dan onze speciale serie Superfoods: super of niet?

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, lekkere recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou!

Bron: Is olijfolie gezond of ongezond? | Mens en Gezondheid: Gezonde voeding (infonu.nl)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *