Superfoods: Spirulina

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Spirulina is een van ‘s werelds meest populaire supplementen. Net als ‘goede bekende’ chlorella zit ook spirulina boordevol verschillende voedingsstoffen en antioxidanten, die positieve effecten hebben op je lichaam en hersenen. Niet voor niets wordt spirulina dan ook een superfood genoemd. Maar…..is dit terecht?

De term ‘superfood’ kun je immers in principe aan elk voedingsmiddel geven, aangezien er in de wet niets over te vinden is.

Daarom deze keer in onze serie over Superfoods: Spirulina.

Wat is spirulina?

Superfoods: spirulina in poedervorm

Spirulina is een algensoort, die zowel in zoet als in zout water groeit. Het is microscopisch klein en spiraalvormig, vandaar de naam. Het is een soort cyanobacterie: een familie van eencellige microben die vaak blauwgroene algen worden genoemd. Net als planten kunnen cyanobacteriën energie produceren uit zonlicht, via een proces dat we fotosynthese noemen. Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar het gaat er om dat ze net als wij energie uit het zonlicht halen. Wij kennen dat natuurlijk als vitamine D.

Spirulina werd voor het eerst gebruikt door de Azteken als stimulans voor het uithoudingsvermogen. Inmiddels wordt het al een tijdje beschouwd als een superfood – een alles-in-één bron van voedingsstoffen, waaronder eiwitniveaus die vergelijkbaar zijn met eieren. Maar is dit allemaal waar? En zijn er misschien ook nadelen?

De Azteken gebruikten spirulina al om verschillende ziekten te behandelen. Volgens verschillende legenden zouden boodschappers van het koninkrijk de algen hebben gebruikt om hun marathonlopen te ondersteunen. Modern onderzoek ondersteunt veel van de vermeende voordelen van het nemen van spirulina. En het potentieel van spirulina voor de behandeling van gezondheidsproblemen blijft onderwerp van onderzoek.

Spirulina heeft een wat bittere smaak, dus mensen mengen het vaak met yoghurt, sappen en smoothies om de smaak te verbeteren. Zoals bijna elke ‘superfood’ tegenwoordig is het als voedingssupplement algemeen verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en online, in poedervorm of als tabletten.

producten vegachef

Een kookboek vol vega gezonde recepten voor ontbijt, lunch, diner of toch stiekem het toetje?

Bestel dan NU ons speciale kookboek incl. vele extra’s!

Klik hier voor het kookboek van de Vega chef

Spirulina en vegetariërs

Voor vegetariërs is spirulina pure ‘manna’ die in vitamine B12 en een compleet eiwit voorziet. Net als stuifmeel behoort spirulina tot de weinige plantaardige producten, die in bruikbare hoeveelheden vitamine B12 voorziet. Dit maakt van spirulina een heel nuttig supplement is voor vegetariërs, aangezien juist vegetariërs vaak een tekort hebben aan vitamine B12. Daarnaast bevat het vitamine A en E, essentiële vetzuren en een scala van enzymen die de vertering bevorderen. Een ander belangrijk bestanddeel van spirulina is chlorofyl, waarvan bekend is dat het de lever ontgift, ontstekingen bestrijdt en tandbederf voorkomt. Spirulina wordt weleens omschreven als het meest geconcentreerde plantaardige voedingsmiddel dat bestaat.

Spirulina slikken tijdens vasten

Spirulina wordt door veel voedingsdeskundigen geprezen als hulp bij het vasten. Mensen die willen vasten, maar zich zorgen maken over eventuele tekorten aan voedingsstoffen, kunnen spirulina in tabletvorm nemen. In tegenstelling tot bijv. kelp kan spirulina probleemloos in een natriumarm dieet worden gebruikt.

Afvallen met spirulina

Wie wil afvallen, kan zijn of haar voordeel doen met spirulina. Het bevat slechts 2 kcal per tablet, wordt snel in het bloed opgenomen en verhoogt de bloedsuikerspiegel. Dit komt doordat het eiwit in spirulina een hoog gehalte aan fenylalanine bevat, dat de eetlust, alertheid, het energieniveau en de stemming controleert. Niet alleen houd je zo de eetlust onder de duim, het zorgt ook voor een overall tevreden gevoel. Door spirulina voor de maaltijd in te nemen, zullen mensen die op dieet zijn merken dat ze minder eten en toch in hun voedingsbehoeften voorzien.

Voordelen van spirulina:

  1. Extreem rijk aan voedingsstoffen
  2. Kan helpen bij afvallen
  3. Krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen
  4. Goed voor je immuunsysteem
  5. Goed voor je hart
  6. Kan helpen tegen kanker (niet bewezen)
  7. Beschermt “slecht” LDL-cholesterol tegen oxidatie
  8. Kan bloeddruk verlagen
  9. Kan helpen bij allergieën
  10. Kan effectief zijn tegen bloedarmoede
  11. Kan de spierkracht en het uithoudingsvermogen verbeteren.

En de nadelen:

  1. Nierstenen
  2. Regelmatig gebruik is slecht voor je cellen
  3. Diarree
  4. Maagpijn
  5. Allergieën
  6. Zware metalen.

Verschil spirulina en chlorella

Chlorella en spirulina zijn allebei algensoorten, die als voedingssupplement aan populariteit. Beide stoffen hebben indrukwekkende voedingsprofielen en potentiële gezondheidsvoordelen, zoals het verlagen van het risico op hartaandoeningen en het verbeteren van de bloedsuikerspiegel. Ze lijken op elkaar, maar er zijn ook verschillen.

Superfoods: spirulina als een smoothie

Hoewel chlorella en spirulina qua proteïne-, koolhydraat- en vetsamenstelling erg op elkaar lijken, verschillen ze vooral van elkaar als het gaat om het calorieën-, vitamine- en mineralengehalte. Zo bevat chlorella bijvoorbeeld aanmerkelijk meer vet en calorieën dan spirulina.

Het is moeilijk om te zeggen welke van de twee algensoorten gezonder is. Beide stoffen bevatten grote hoeveelheden voedingsstoffen. De een heeft meer van de ene voedingstof en de ander meer van de andere. En beide stoffen hebben hun eigen unieke voordelen. Het een is dus niet per se beter dan het ander. Zoals met alle supplementen, is het verstandig om je eerst in een product te verdiepen. Twijfel je of het ook voor jou verstandig is om te kiezen voor een voedingssupplement? Overleg dan eens met je huisarts.

Superfoods: spirulina?

Spirulina wint de laatste jaren aan populariteit. En daarmee kwamen ook de verhalen in de wereld over de (on)veiligheid ervan. Wat ons betreft, is het belangrijk om in de gaten te houden dat spirulina al eeuwenlang als versterkend voedsel wordt gegeten. En aangezien spirulina op niet verontreinigde plaatsen wordt gekweekt en geoogst, is het vrij van vervuilende stoffen uit het milieu, pesticiden en andere landbouwgiffen. Spirulina is daarom dan ook veiliger dan veel gangbare voedingsmiddelen. Wat ons betreft, verdient spirulina daarom het etiket Superfood.

Meer weten over Superfoods of andere onderwerpen?

Check dan hier onze andere artikelen!

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, gratis recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou.nl

Bronnen:Spirulina: Werking, voordelen en bijwerkingen – healthyandbeautiful.nl en Mens en gezondheid.infonu.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *