Superfoods: Hennepzaad

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Hennepzaad:

Hennepzaad is het zaad uit de hennepplant. Maar wacht even…… is dat niet de plant waar ook hasj en marihuana worden gemaakt? Dat klopt. Maar laat je daar niet door van de wijs brengen. Deze zaden zitten namelijk boordevol eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen. We kunnen dus wel stellen dat hennepzaad heel voedzaam is. En daarbij heeft hennepzaad een milde en knapperige, nootachtige smaak en is het ook nog eens lekker. Dit keer in onze rubriek Superfoods: Hennepzaad!

Hennepzaad bevat veel gezonde vetten, het bestaat zelfs voor meer dan 30% uit vet. De vetten uit hennepzaad zijn rijk aan essentiële vetzuren, namelijk omega 3 en omega 6. Naast deze gezonde vetten, is hennepzaad ook een bron van vitamine E en mineralen zoals magnesium, ijzer, zink en calcium. Hennepzaden kunnen zowel koud als bijvoorbeeld geroosterd worden gegeten.

Wat niet verteld wordt op alle websites, is dat wij in ons ‘westerse dieet’ al veel te veel omega 6 vetten consumeren.

Is Omega 6 dan ongezond? Nee, zeker niet! Maar aangezien ons lichaam bestaat uit omega 3, 6 en 9 moeten we deze vetzuren goed in balans houden. Een goede balans bestaat vooral uit omega 3, iets minder omega 6 en nog iets minder omega 9. Wordt deze verhouding in je lichaam verstoord, dan kun je vervelende gezondheidsklachten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een hormonale disbalans, gedragsafwijkingen, autisme en dyslexie.

Nu zijn gezonde bronnen van omega vetzuren te vinden in onder andere hennepzaad, chiazaad, lijnzaad en bijvoorbeeld walnoten. Bronnen die de balans met de meer ongezonde vetzuren kunnen verstoren, zijn maisolie, zonnebloemolie, vlees, palmolie en margarine.

Hennepzaad is pas sinds kort weer populair geworden. Dit heeft absoluut te maken met de hoge voedingswaarden in hennepzaad. Wees dus absoluut niet bang voor de goede omega vetzuren, want deze brengen heel veel voordelen met zich mee.

Ook zin in nieuwe recepten op basis van 100% natuurlijke ingrediënten? 

Kies dan ons nieuwste kookboek, NU voor slechts €25 euro!

JA, ik wil het kookboek

Wat is hennepzaadolie?

Hennepzaadolie wordt, zoals de naam al verklapt, van hennepzaden gemaakt. Deze zaden zijn afkomstig van de hennepplant en worden zowel gepeld als ongepeld geperst tot een olie. In de olie zitten overigens vrijwel geen cannabinoïden als THC en CBD (de werkzame stoffen uit marihuana).

Hennepzaadolie wordt meestal toegepast als voedingsmiddel en is in de meeste landen legaal verkrijgbaar. De olie heeft een aangename, sterke smaak. Het kan op verschillende manieren gebruikt worden, bijvoorbeeld als dressing door salades, in smoothies of op broodjes. De olie kan ook op de huid gesmeerd worden of zelfs toegevoegd worden aan het badwater.

Hennepzaadolie bevat de volgende gezonde voedingsstoffen:

  •  Veel onverzadigde vetzuren als Omega 3 en 6
  •  Vitamine E-antioxidanten
  •  Linolzuur

Hennepzaadolie is dus een goede bron van vooral Omega 3 en een beperkte hoeveelheid Omega 6: het is een van de weinige voedingsmiddelen met de perfecte verhouding van Omega vetzuren. Een echte aanrader dus!

Gezondheidsvoordelen op een rij

1. Hennepzaad is ontzettend voedzaam;

2. Hennepzaad zou het risico op hartziekte kunnen verlagen;

3. Hennepzaad en -olie kan een gunstig effect hebben op huidaandoeningen;

4. Hennepzaad is een geweldige bron van plantaardige eiwitten (vergelijkbaar met vlees en lamsvlees);

5. Hennepzaad kan de symptomen van PMS en menopauze verminderen;

6. Hennepzaad kan positief bijdragen aan een soepele spijsvertering.

Toevoegen aan gerechten?

Hennepzaden kunnen rauw, geroosterd of gekookt met ander voedsel worden gegeten. Hennepzaadolie wordt in China al duizenden jaren als voedingsmiddel gebruikt of verwerkt in medicijnen.

Er zijn veel manieren om hennepproteïne, olie en zaden te eten, bijvoorbeeld:

  • In een smoothie
  • Verwerkt in brood, vaak aangevuld met plantaardige olie en honing (deskundig gebakken hennepbrood is volgens liefhebbers het lekkerste glutenvrije brood dat gebakken kan worden)
  • Gemengd door de havermout of ontbijtgranen
  • Als notenboter
  • In de vorm van melk (hennepmelk)
  • Door de yoghurt
  • In maaltijd- of mueslirepen
  • Als saladedressing (hennepolie)
  • Als topping bij ovenschalen (hennepzaad)
  • Als toevoeging bij gebakken producten
  • Als bakolie

Past hennepzaad in een vega gezond eetpatroon?

Jazeker, hennepzaden zijn ontzettend gezond. Bovendien bevatten de zaden veel eiwitten(dus alle essentiële aminozuren) en brengen ze talloze gezondheidsvoordelen met zich mee! Ze bevatten extreem veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Tot de 20e eeuw werden ze zelfs gebruikt als medicijn en waren ze ook verkrijgbaar bij de apotheek. Inmiddels is dat niet meer aan de orde, maar hennepzaad is eenvoudig te verkrijgen in de supermarkt of bij een gezondheidswinkel als Holland en Barrett!

Let op, alles met mate, want teveel is niet goed! Een kleine hoeveelheid brengt al veel voordelen met zich mee. Hennepzaad heeft daarom een welverdiende plek in ons eetpatroon verdiend! Wat ons betreft dus zeker een Superfood: Hennepzaad!

Meer informatie over hennepzaad vind je o.a. hier.

Superfoods: super of niet? Lees er meer over.

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, lekkere recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou.nl

Bron: Gevolgen overheersende Omega 6 (omega-balance.com)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *