Vega vs vegan

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
De V van vega en vegan

Vega vs vegan

Vega vs vegan: niet zelden worden de termen door elkaar gebruikt, terwijl er toch echt verschillen zijn. Maar wat zijn die verschillen dan precies? En wat hebben vegetariërs en vegans wel met elkaar gemeen?

Die laatste is makkelijk. Want de keuze om geen vlees of vis te eten, maken vegetariërs en vegans sowieso allemaal. Maar waar vegetariërs geen gedode dieren eten, dus geen vlees, geen vis, insecten of gevogelte, maar wel producten die daarvan afkomstig zijn (zoals zuivel en eieren), eten vegans per definitie geen dierlijke producten. Niet voor niets wordt veganisme veel meer dan vegetarisme omschreven als een levenswijze.

Vega vs vegan: wij vertellen er meer over.

Veganisme

Veganisme is een levenswijze, waarbij je streeft naar het volledig vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Dan gaat het om producten als vlees, vis en gelatine, maar bijvoorbeeld ook om leer, bont, zijde en wol en producten die door dieren zijn voortgebracht, dus zuivel, eieren en honing. Veganisten zijn uit principe tegen elke vorm van wreedheid tegen dieren.

Veganisme heeft dus ook invloed op keuzes die je maakt als het gaat om vervoermiddelen, sportattributen, amusementsattracties en huisdieren. Veganisten wijzen het gebruik van dieren hierbij of hiervoor af. En bij de keuze voor consumentenartikelen (bijv. cosmetica) kiezen ze bewust voor producten die ‘dierproefvrij’ zijn. Het gebruik van medicijnen is omstreden, omdat in ons land en in Europa medicijnen nu eenmaal eerst op dieren getest moeten worden, voordat ze voor ons toegankelijk worden.

Kiezen voor het veganisme

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor het veganisme. Meestgenoemd zijn gezondheid en het dierenwelzijn. De wereldvoedselsituatie en het milieu worden vooral de laatste tijd steeds vaker genoemd.

Poke bowl vegan
  • Dierenwelzijn: het gaat hierbij vooral om bezwaren tegen toegebracht leed en schade aan dieren bij het vervaardigen van dierlijke producten
  • Een veganistisch voedingspatroon zou het risico op diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, borst-, darm- en prostaatkanker kunnen verlagen.
  • Wereldvoedselpatroon: hierbij wordt aangenomen dat er sprake is van voedselschaarste, doordat veeteelt naar verhouding veel landbouwgrond in gebruik neemt. Bij vervanging van dierlijke producten door plantaardige producten met gelijke voedingswaarde is in de regel minder landbouwgrond nodig, afhankelijk van het product. Voor dierlijk voedsel is ook veel meer water nodig dan voor plantaardig voedsel. Dierlijke voeding heeft dus ook een grotere ecologische voetafdruk dan plantaardige voeding.
  • Zorg voor het milieu: de keuze voor een veganistisch voedingspatroon kan een manier zijn om de klimaatverandering terug te dringen, aangezien veeteelt een van de grotere uitstoters van broeikasgassen is. De uitstoot van broeikasgassen blijkt in sterkere mate afkomstig van de veestapel dan van het verkeer.

Verschillende voedingspatronen

Nauw aan het veganisme verwant zijn het vegetarisme en fruitarisme. Het veganisme gaat op voedingsgebied verder dan het vegetarisme. Naast het niet eten van dieren, gebruiken veganisten ook geen dierlijke producten als melk, eieren en honing. Fruitarisme gaat nog verder dan het veganisme, doordat hierbij naast alle soorten dierlijk voedsel ook al het plantaardig voedsel waarvoor planten gedood of beschadigd worden, wordt afgewezen. Sommige veganisten hangen daarbij ook nog het raw-foodisme aan: het rauw en dus in onverhitte vorm eten van voeding. Veel plantaardig voedsel leent zich er volgens hen voor om in natuurlijke vorm geconsumeerd te worden.

producten vegachef

Ook op zoek naar lekkere, vega gezonde recepten? 

Bestel dan NU ons speciale kookboek van de Vega Chef, met tal van leuke extra’s

Klik hier voor het kookboek van de Vega chef!

Veganisme en gezondheid

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een veganistisch voedingspatroon het risico op suikerziekte, een hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid en vernauwing van de kransslagaders kan verlagen, al benadrukken onderzoekers dat er nader onderzoek nodig is. Vergeleken met een vegetarisch voedingspatroon bevat een veganistisch voedingspatroon meer voedingsvezels en minder verzadigd vet en cholesterol. Veganisten zijn over het algemeen slanker dan vegetariërs, hebben een lagere bloeddruk en verminderde kans op een hartziekte. Wel is het voor veganisten belangrijk om eventuele tekorten aan essentiële voedingsstoffen goed in de gaten te houden.

De Hoge Gezondheidsraad erkent dat een plantaardig voedingspatroon veel voordelen heeft voor de gezondheid. Een veganistisch voedingspatroon is doorgaans rijker aan magnesium, foliumzuur, de vitaminen C, E en ijzer. Daarbij is het verstandig om goed te letten op een eventueel tekort aan omega 3-vetzuren, vitamine D en calcium.

Vitamine B12-tekort

Karikatuur vegan poppetjes

Omdat plantaardige voeding geen bioactieve vitamine B12 bevat, zal een veganistisch voedingspatroon zonder vorm van B12-suppletie op termijn tot een vitamine B12-tekort leiden. Aanvullen van vitamine B12 is mogelijk met behulp van een voedingssupplement. Daarnaast worden sommige voedingsmiddelen verrijkt met vitamine B12, zoals sojamelk, vleesvervangers en soms bij edelgistvlokken. Vitamine B12 in voedingssupplementen wordt overigens geproduceerd door bacteriën en is daarom niet strijdig met het veganisme.

Veganistisch voedingspatroon

Naast vlees, eten veganisten ook geen vis, gevogelte, schaaldieren, weekdieren of insecten. Verder worden er dus ook nadrukkelijk geen producten gegeten die iets bevatten dat een dierlijke afkomst heeft, zoals zuivel, eieren, honing, dierlijke gelatine, dierlijk stremsel en levertraan. Meestal worden dierlijke voedingsmiddelen vervangen door plantaardige alternatieven, zoals melkvervangers, tofoe of egg-replacerpoeder.

Het gebruikelijke assortiment aan plantaardige voedingsmiddelen (voornamelijk alle soorten fruit, noten, granen en groente) wordt in veel gevallen uitgebreid met minder gebruikelijke producten (sojabonen, andere peulen en specerijen) om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Voorbeelden zijn het calciumrijke chiazaad, maar ook groenten zoals broccoli, spinazie en Chinese kool bevatten relatief veel calcium. Een bron van omega-3 wordt gevonden in lijnzaadolie, koolzaadolie en walnoten.

Inspiratie voor een lekkere maaltijd doen veganisten vaak op bij exotische keukens uit landen waar veel gerechten zonder vlees gegeten worden, bijvoorbeeld de Indonesische en Indiase keuken.

Meer weten over veganisme?

Neem eens een kijkje op www.veganisme.org, de site van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NNV).

Informatie o.a. van www.wikipedia.nl

Schrijf je NU in!

En ontvang nieuws, lekkere recepten en speciale aanbiedingen van Vegavoorjou.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *